Hořčík je minerál, který je pro správné fungování našeho organismu podstatný. Co dělat. Proč je důležitý, jaké jsou příčiny jeho nedostatku a jaký dopad má na lidské zdraví jeho nedostatek?

O hořčíku a jeho účincích

Hořčík představuje důležitý minerál. Jeho doporučená dávka je 200 – 30 gramů. Ve stravě se nachází především v banánech, mandlích, sojových bobech, tmavé listové zelenině, celozrnném pečivu, pohance, luštěninách atd. Doplnit ho můžete i v podobě minerálních vod či v potravinových doplňcích.

Účinky hořčíku jsou široké. Jde totiž o základní minerál. Pomáhá udržovat zdravé buňky, podílí se na přenosu cukrů, zlepšuje využití kyslíku, pomáhá při stresu, bolestech hlavy, sportu atd.

Příčiny nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku není nijak neobvyklý. Lidé ho svému organismu neposkytují v dostatečném množství. K jeho nedostatku přispívají různé stresy, léky (především antibiotika, inzulin, kortizon, diuretika atd.), ale také poruchy trávení, cukrovka či náročné sportování. Nedostatek hořčíku může být také způsobený nadměrným množstvím vápníku ve stravě.

Důsledky nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku v lidském organismu se projevuje různě, především se jeho malé množství negativně promítá do oblasti mozku. Pacient tak trpí tlakovými bolestmi, celkovou slabostí, ale také může mít za následek zhoršenou koncentraci, strach, vnitřní napětí, nervozitu či dokonce deprese.

Nedostatek hořčíku se projevuje i v oblasti srdce a žil. Pacienti mohou trpět bolestí za hrudní kostí, což mohou snadno zaměnit za příznak infarktu. Objevují se i poruchy srdečního rytmu.

Mezi další příznaky nedostatku hořčíku řadíme křeče šíjových svalů, mravenčení, svědění horních končetin, zvýšené napětí svěračů zažívacího traktu atd.