Vápník je jedním z nejdůležitějších minerálů, které pro správné fungování našeho organismu potřebujeme. Co způsobuje jeho nedostatek?

Vápník v našem organismu

Vápník (calcium) se v lidském organismu soustřeďuje hlavně v kostech a zubech, v menší míře pak v krvi. Je důležitý pro růst kostí, ale také pro svalovou, nervovou a oběhovou soustavu a má i vliv na zdraví pokožky atd.

Prvotně je důležité zaměřit se na jeho dostatečný příjem v potravě. Důležitými zdroji vápníku jsou mléko a mléčné výrobky (především tvrdé sýry), dále pak celozrnné obiloviny, kapusta, brokolice, fíky, fazole, mák, ryby atd.

Nedostatek vápníku

Nedostatek vápníku označujeme jako hypokalcémii, která může mít různé příčiny.  Patří mezi ně nedostatečný příjem vápníku v potravinách, překyselený organismus, nadbytek fosforu či nedostatek vitamínu D, selhávání ledvin, hypoparatyreóza (nedostatečná sekrece hormonu parathormon), porucha vstřebávání živin, některé léky atd.

Důsledky nedostatku vápníku

Nedostatek vápníku v lidském organismu má celou řadu projevů. Jejich závažnost se odvíjí od toho, jak fatálním nedostatkem pacient trpí.

Nejčastějšími projevy jsou častější zubní kázy, ale mohou se také odvápnit kosti, což vede k osteoporóze i častějším zlomeninám. Dalšími projevy mohou být křeče ve svalech (hlavně v lýtkách), paradentóza, bolesti kloubů, zvýšená citlivost, podrážděnost, nespavost, suchá kůže atd.

Na nedostatek vápníku by se měli ve zvýšené míře soustředit hlavně starší lidé, u kterých obecně schopnost vstřebávat minerálů klesá. Více se zaměřit na jeho příjem by měly i těhotné a kojící ženy.