Nespavost je nepříjemný zdravotní problém, který snižuje kvalitu našeho života. V článku se zaměříme zejména na příčiny nespavosti.

Nespavost

Jako nespavost se označuje, když máme problémy s usínáním. Usínáme déle než půl hodiny, často se ve spánku probouzíme a je špatná kvalita spánku. Nespavost se vyskytuje zhruba u 10 procent obyvatel České republiky. Čím je člověk starší, tím je větší šance, že bude mít problémy se spánkem. Průměrný člověk potřebuje každý den spát něco mezi 7 až 8 hodinami.

Nespavost: jednotlivé příčiny

Za nespavostí stojí obvykle různé příčiny. Pojďme si tedy vyjmenovat alespoň základní příčiny, které mohou stát za vaší nespavostí:

  • stres – pokud jsme ve stresu, tak se to podepisuje na kvalitě našeho spánku.
  • deprese – při depresích se objevuje nespavost. Podobně tomu je při schizofrenii.
  • moc kofeinu – pily jsme moc kofeinu během dne a pak máme potíže se spánkem
  • rozhozené spaní – díky pracování na různé směnky (ranní, odpolední, noční)
  • syndrom neklidných nohou
  • časté močení – nadměrné a časté močení v noci. Musíme pořád chodit na záchod.
  • hluk – když je hluk, tak se nám hůře usíná.
  • nedostatek fyzické aktivity – tělo je málo vyčerpané

Léčba

Léčba je vždy závislá na příčině. Takže podle příčiny bude vypadat. Řekneme si spíše obecné rady, jak zlepšit kvalitu vašeho spánku. Měly bychom chodit spát každý den ve stejnou dobu, měly by jsme také každý den vstávat ve stejnou dobu. Měly by jsme chodit spát již před 22:00. Pomáhá také dostatek pohybu během dne, při únavě a vyčerpání se nám mnohem lépée usíná. Navíc pohyb je zdravý.